اهمیت وعده های غذایی کودکان با حفظ اشتها

پزانه : امروز با یک مقاله کامل و بسیار کاربردی با موضوع “اهمیت وعده های غذایی کودکان با نحوه حفظ اشتها” برای این کوچولوهای نازنین در خدمت شما هستیم.

 

اهمیت خوردن صبحانه از اولین وعده های غذایی کودکان :

– مصرف صبحانه به کودکان کمک می کند تا فراگیری بهتری داشته باشند وباعث تحرک و حرکات ورزشی ودرنهایت نشاط در کودکان شود.

– اگر والدین صبحانه را بعنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند خود مشوق کودکان به صرف صبحانه خواهند بود.

 

برای اینکه کودکان اشتهایی کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند:

– زمان خواب شبانه وخوردن شام را طوری تنظیم کنند که بچه ها صبح به موقع وبا کمال میل صبحانه بخورند.

– تحرک مختصر مثل نرمش صبحگاهی ،پیاده روی ویا دوش گرفتن به افزایش تمایل صرف صبحانه کمک خواهد کرد.

– بهتر است صبحانه در محیطی با صفا وآرامش بخش باحضورافراد خانواده صرف شود .

پنیر و گردو، کره ومربا، تخم مرغ، عدسی، فرنی، شیربرنج، حلیم همراه نان تازه وشیر، صبحانه های مناسبی برای کودکان هستند.

استفاده از میوه ها وسبزیجات مثل سیب، خیار، گوجه فرنگی، سبزی خوردن به افزایش اشتها کمک می کند.

می توان یک دوم لیوان آب پرتقال قبل ازصبحانه به کودک داد که هم موجب افزایش اشتهایش می شود وهم منبع سرشاری از ویتامین ث برای صبحانه کودک است .

این فرآورده ها را در صورتی که دردسترس باشد می توان با مقداری شیر سرد یا گرم و شکر مخلوط کرده و مصرف نمود .

حذف وعده های اصلی غذایی ، به هر علت و بهانه ای که باشد ، صحیح نیست و به سلامتی لطمه می زند . در این مواقع بهتر است به جای حذف وعده های غذایی ، سعی در تنظیم برنامه ی غذایی صحیح و استفاده از مواد مفید و متنوع در وعده های غذایی کرد.

اهمیت خوردن میان وعده ها :

کودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به مـیان وعده نیاز دارند و باید هر 4 تا 6 ساعت برای نگهداشتن قند خون در حد مطلوب غذا بخورند و باید بین صبح تا ظهر و ظهر تا شب میان وعده مصرف کنند .

میان وعده کودکان بایستی دارای مواد با ارزش غذایی باشد تا نیازهای آنها را تامین سازد.

 

مواد غذایی کم ارزش:
موادی از قبیل چیپس ، پفک، انواع شکلاتها، نوشابه و …را شامل می شود.

– چیبس و پفک بخصوص قبل از وعده های غذایی بدلیل ایجاد سیری کاذب ، کودک را از خوردن غذای اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز رشد کودک را تامین کند باز می دارد . از سوی دیگر نمک آن، ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می دهد .

– مصرف بی رویه شکلات و شیرینی به این دلیل که موجب بی اشتهایی و سیری کاذب می شود کودک را از مصرف غذاهای اصلی باز می دارد و موجب اختلال رشد آنها خواهد شد بنابراین توصیه می شود حداقل ، در منزل از نگهداشتن شکلات و شیرینی خودداری کنند و از دادن شکلات و شیرینی بعنوان جایزه به کودکان پرهیز کنند.

– مصرف بی رویه نوشابه نیز بویژه همراه با غذا علاوه بر سیری کاذب و کمتر غذا خوردن، جذب مواد مغذی مانند کلسیم را مختل می کند .

– خوردن غذاهای فوری از قبیل ساندویچ و پیتزا که اغلب حاوی مقدار بالایی روغن و مواد سرخ کرده ی نشاسته ای هستند و اغلب به همراهشان نوشابه ی گازدار نوشیده می شود ، نقش مهمی در ایجاد چاقی دوران کودکی و پس از آن دارند . لازم به یادآوری است که این گونه غذاها گاه از مواد اولیه ی مانده و نامرغوب و با روش های غیر بهداشتی تهیه می شوند و مواد شیمیایی نامناسب و یا مواد مسمومیت زایی را نیز به همراه خود وارد بدن مصرف کنندگان می کنند .

به علاوه روغن مصرفی جهت سرخ کردن این گونه غذاها در اثر حرارت فراوان و مدت استفاده ی طولانی ، حاوی مواد سرطان زایی شده است که خطرات بسیاری را در دراز مدت برای مصرف کنندگان به همراه دارند.

 

مواد دارای ارزش غذایی بالا برای میان وعده:

موادی که از یک یا چند گروه اصلی غذایی تهیه شده باشند را شامل می شود.

– انجیر خشک ، بادام ، پسته ، گردو ، برگه زرد آلو

– انواع میوه ها نظیر سیب ، پرتقال ،… و انواع سبزیجاتی نظیر هویج ، خیار، …

– ساندویچ هایی مثل: نان و پنیر و سبزی ، انواع کوکو و کتلت ، نان و حلوا شکری ، نان پنیر و خرما می تواند به عنوان میان وعده در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد .
این مواد علاوه بر ارزش غذایی بالا ، کم هزینه بوده و به راحتی در دسترس اکثریت خانواده ها قرار می گیرد .

اشتهای کودکان و نیاز به مواد مغذی در رشد آنها منعکس می گردد . کودکانی که دائماً گرسنه هستند و خوب تغذیه نمی شوند و از هله هوله ها استفاده می کنند، به تاخیر رشد دچار خواهند شد .

کودکان رفتارهای غذایی والدین را الگوی خود قرار می دهند . بنابراین امتناع والدین از خوردن برخی از غذاها موجب می شود که کودکان نیز آن غذاها را هر چند که دارای ارزش غذایی بالایی باشند ، نخورند .

 

توصیه های غذایی لازم جهت بهبود رشد کودکان :

– طبق هرم غذایی در تهیه غذای کودک تنوع مواد غذایی را رعایت کنید تا مواد مغذی مورد نیاز کودک تامین گردد .

– غذاهای جدید را باید موقعی به کودک داد که گرسنه باشد.

– بمنظور مقوی کردن غذا، کته کودک را به جای پختن برنج در آب باید در آب مرغ و یا آب گوشت بپزید .

– حداقل هر روز 5 وعده غذا به کودک بدهید به هر وعده کودک ، حداقل 2 قاشق مربا خوری روغن مایع اضافه نمایید .

– از هـفت ماهگی سوپ کودک می تواند حاوی تکه های کوچک گوشت ، سبزی یا هویج کاملاً پخته باشد .

– کودکان در برابر آلودگی غذا بسیار حساس و آسیب پذیر هستند بنابراین در تهیه و آماده سازی غذای کودک اصول بهداشتی را رعایت کنید .

– برای تهیه سوپ یا کته از گوشت با استخوان مانند ران مرغ و یا ماهیچه با قلم استفاده نمایید .

– برای اینکه کودک بتواند به غذاهای مختلف عادت کند ، ابتدا از یک نوع ساده مانند فرنی شروع کنید و سپس در هفته های بعد ، مخلوط چند غذا را به کودک بدهید .

– اگر کودک زرده تخم مرغ را نمی خورد آنرا با کمی کره پاستوریزه یا آب مرغ مخلوط ونرم کنید و یا به صورت له شده یا رنده شده به سوپ یا پوره کودک بیفزایید.

– جهت بهبود طعم غذای کودک ، از چند قطره آب لیموترش تازه ، آب نارنج تازه ، آب هویج و سبزیهای خوشبوی ساییده شده استفاده نمائید .

– با اضافه کردن آرد یا جوانه گندم ، عدس ، ماش ، ارزش غذای کمکی کودک را بیشتر کنید . زیرا جوانه ها سرشار از ویتامین های گروه B ،C و E می باشد .

– اضافه کردن آب غلیظ شده ران مرغ یا قلم گوسفند و نیز پوره بادام خام ، کنجد و مغز تخمه آفتابگردان به غذای کودک موجب بهبود رشد او می شود .

– پیش از شروع تغذیه کودک بیمار ، می توان دست و صورت آنها را شست تا احساس راحتی کنند بعلاوه تمیز کردن بینی گرفته کودک بیمار پیش از غذا دادن ، عمل غذا خوردن را برایشان آسانتر می کند .

 

والدین چه کمکی می توانند به مشکل غذا خوردن کودکان و کاهش اشتهای آنها بکنند :

– کودک باید در هنگام غذا خوردن احساس گرسنگی کند برای این منظور کمی فعالیت پیش از غذاخوردن و مصرف شیرینی یا مایعات شیرین در بین وعده های غذایی کمک می کند . ضمناً کودک نباید در هنگام غذاخوردن خیلی خسته و خواب آلود باشد .

– در تغذیه کودک از غذاهای مورد علاقه او استفاده کنید . اکثر کودکان غذاهایی با طعم کمی شیرین را دوست دارند و البته برای شیرین کردن غذای کودک نباید از شکر استفاده کرد مگر اینکه در دستور پخت غذا شکر باشد .

– اگر کودکی غذای بی نمک را نمی خورد در تهیه غذا از مقدار بسیار کمی نمک یددار تصفیه جهت بهبود طعم غذا استفاده کنید ( بطور کلی کودکان نباید به مصرف غذاهای نمک دار عادت کنند )

– در غذا دادن به کودک صبور باشید ، کودک را به خوردن غذا تشویق کنید و با حرف زدن و محبت کردن به او خاطره خوشی از غذا خوردن در ذهنش ایجاد کنید.

– کودکان تمایل به استقلال دارند اگر به آنها اجازه بکارگیری مهارت جدید مثل استفاده از انگشتان برای برداشتن غذا داده شود ممکن است مقدار بیشتری غذا بخورد .

– هنگام غذا دادن به کودک آرام باشید از پافشاری و اصرار زیاد در مواقعی که کودک تمایل به خوردن ندارد اجتناب کنید . ولی در عین حال نسبت به غذا خوردن او بی تفاوت نباشید.

– در صورت امتناع کودک از غذا خوردن می توان 1 تا 2 ساعت بعد مجدداً به کودک غذا داد و یا تا وعده بعد غذا منتظر ماند دراین فاصله از دادن هرگونه ماده غذایی دیگر یا مایعات شیرین خود داری کنید .

– در صورت عدم تحمل کودک به خوردن انواع غذاها ، با استفاده از روشهایی چون تغییر در ترکیب ، مزه ، شکل ،نحوه طبخ غذا او را به خوردن تشویق کنید و با تزئین غذاها به شکل های جالب نظیر شکل حیوانات ، عروسک و …. بشقاب غذای کودک را برایش جالب کنید تا به خوردن غذا تشویق شود .

– اگر کودک از خوردن ماده غذایی که برایش مفید است امتناع می کند می توان آن ماده غذایی را با غذای مورد علاقه اش مخلوط کرد و یا به طعم و شکلی درآورد که مورد پذیرش کودک باشد .

– به تغذیه کودکان در هنگام بیماری و دوران نقاهت باید توجه بیشتری کرد و خصوصاً در دوران نقاهت بیماریها مقدار غذای دریافتی کودکان باید افزایش یابد . و تغذیه بیشتر کودک در این دوره تا رسیدن به وزن پیش از زمان شروع بیماری باید ادامه یابد.

– بهتر است کودک با دیگر افراد خانواده غذا بخورد.

– اشتهای کودکان روز به روز فرق می کند همانند بالغین به غذای زیاد عکس العمل نشان می دهند پس بهتر است مقدار غذایی که به کودک داده می شود کم باشد چنانچه کودک باز هم تقاضا نمود مقدار دیگری غذا به کودک داد .

– قطره آهن همزمان با شروع تغذیه تکمیلی تا دو سالگی به مقدار 15 قطره در روز بین دو وعده شیرمادر به کودک داده شود .

– قطره D+A یا مولتی ویتامین از روز پانزدهم تولد تا دو سالگی به مقدار 25 قطره در روز به کودک داده شود .

غذاهای غیر مجاز تا پایان یکسالگی برای کودکان شامل مواد زیر می باشد : سفیده تخم مرغ – عسل – اسفناج – ادویه – کلم – میگو – بادام زمینی – کیوی – انواع توت – آلبالو – گیلاس – شیر گاو – نوشابه ترشیجات

 

طرز تهیه چند میان وعده :

یک یا دو عدد خرما را پوست گرفته ، هسته آنرا درآورده خرما را در کمی آب حل کرده و به عنوان دسر بعد از غذا به کودک بدهید .

– کمی آرد را در روغن تفت داد تا کمی زرد رنگ شود و حالت خاص خود را از دست بدهد سپس کمی شکر حل شده و چند قطره گلاب به آن بیفزائید ( مانند حلوا ) و آنرا به عنوان دسر بعد از غذا به کودک بدهید .

– دادن آب میوه و مواد شیرین قبل از غذا سبب کاهش اشتهای کودک می شود از آب میوه خانگی ومیوه له شده، یک یا دو بار در روز در فواصل بین غذا و یا بعد از غذا به کودک بدهید .

– تکه های کوچک سیب زمینی پخته ( نه سرخ شده در روغن ) را پوست کنده و کمی کره بیفزائید و اجازه بدهید تا کودک خودش برداشته و بخورد .

– از مخلوط شیر پاستوریزه ، نشاسته ، شکر و چند قطره گلاب مسقطی تهیه نموده و به عنوان میان وعده به کودک بدهید .

دسته بندی ها: مطالب مفید

دیدگاهی وجود ندارد، اولین نفری باشید که دیدگاه ثبت می کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: دیدگاه های منعکس شده در سایت نظر کاربران است و لزوما مورد تایید سایت نیست.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند

*
*